Smörjapparat

Smörjapparatens drivmekanism på motortyp A Roterande axel med kamnockar. De trekantiga justerskruvarna syns i lådans framkant. Klack som påverkar drivhjulet Smörjapparat i genomskärning
För att motorn ska få smörjning under gång är den försedd med en smörjapparat som via fyra kopparrör portionerar ut olja i rätt mängd till främre och bakre ramlager, vevlager samt cylinderfoder. Ger man motorn för mycket smörjning så stänker det i avgasröret. Vad som är lagom är individuellt för varje motor.

Smörjapparaten på motortyp A drivs av en excenter på vevaxeln som via en undre arm påverkar en övre arm att röra sig upp och ned. På den övre armen sitter en klack som vid rörelse uppåt påverkar ett tandat drivhjul att förflytta sig medurs sett bakifrån på motorn. När armen rör sig nedåt så hoppar klacken över drivhjulets tänder för att åter ta nytt tag när rörelseriktningen ändras. Drivhjulet är monterat på en axel med kamnockar som sitter i smörjapparaten. När axeln roterar så påverkar kamnockarna kolvar som portionerar ut olja i rätt mängd (se film ). Man ställer kolvarna genom att rotera de trekantiga skruvarna. För att kunna göra en justering så måste man lyfta upp låsjärnet som ligger parallellt med smörjapparatens ytterkant. Genom att skruva moturs så ökar man kolvarnas slaglängd och motorn får mer olja.

Tips på kontroll och justering av smörjapparaten

Att justera smörjapparaten kan vara både tidsödande och riskfyllt. Enligt instruktionen i handboken skall justeringen av lubrikatorn göras så att varje smörjpunkt matas med en "en droppe" smörjolja varje gång smörjaxelns kamnock påverkar ventilen i lubrikatorn. Svårigheten här kan vara att ställa in rätt storlek på "droppen". Man bör undvika en allt för riklig smörjning vilket kan ge en rökig gång och onödig hög smörjoljeförbrukning. Men snålar man med oljan kan det i stället resultera i katastrofala följder i form av ett dyrt och komplext maskinhaveri, "lagom" är bäst!

Mängden smörjolja ökas eller minskas genom att skruva på ventilernas trekantsformade justerskruvar, minsta justering är 1/3-dels varv. Det vanligaste sättet att kontrollera oljemängden är att vid stoppad maskin skruva bort smörjrören från ventilerna på lubrikatorn och därefter rotera smörjaxeln manuellt för hand varv för varv samtidigt som man ser hur mycket smörjolja som kommer ur varje ventil. Detta kan upplevas lite tidsödande samtidigt som det kan vara svårt att få en uppfattning om det egentliga smörjoljeflödet.

Här kommer ett tips på hur en grundjustering av smörjoljemängden kan göras utan att köra motorn. För att kontrollera att rätt smörjoljemängd pumpas fram till varje smörjpunkt plockar man bort smörjapparaten från motorn. Där efter monteras tandhjulet av sin axel och en skruvdragare monteras till axeländen. Där efter placeras ett snapsglas (4 cl i plast) under varje utgående smörjventil.

Starta skruvdragaren på ett jämt och lågt varvtal (5-10 rpm) kör sen skruvdragaren ca 5-10 min. För varje varv smörjaxeln roterar skall en droppe matas ut från varje ventil. Oljedropparna samlas upp i de fyra snapsglasen och oljeflödet kan mätas smörjpunkt för smörjpunkt (se bild). Det går bra att se hur mycket smörjolja som pumpas fram ur varje ventil samtigigt som man gör löpande justeringar med trekantskruvarna för justering av smörjoljemängden.