Centrifugalregulator

En film som visar centrifugalregulatorn på en motor typ 3B.

Motortyperna B och BA har en typ av centrifugalregulator som br Nilsson antagligen var ensamma om. Det är en egen konstruktion som består av en horisontell regulatoraxel (2) med ett kugghjul (10) monterat med stoppskruvar (11 och 12). Kugghjulet drivs av ett motsvarande kugghjul på vevaxeln. I den urfasade änden på regulatoraxeln är en kamaxeln (5) monterad. På kugghjulet är två tyngder (7) monterade med pinnar (21). Tapparna på tyngderna påverkar kamaxeln genom de längsgående slitsarna i regulatoraxeln. Kamaxlen rör sig axiellt i regulatoraxeln och påverkar insprutningspumpen med sin kamkurva via en tand (3) som löper i ett spår på det gjutna regulatorhuset (1). Kamaxelns axiella läge styr hur mycket insprutningspumpen påverkas eftersom kamkurvan är konisk.

Insprutningspumpen är monterad på regulatorhuset. På insprutningspumpens bakkant är en bladfjäder (6) monterad. Bladfjädern strävar efter att trycka kamaxeln inåt via en pinnbult (14) som är monterad i kamaxeln tillsammans med en fjäder (16). När insprutningspumpen påverkas av den högre delen på den koniska kamkurvan ökar varvtalet. Regulatorvikterna strävar däremot efter att trycka kamaxeln utåt mot bladfjädern vid ökat varvtal. Man kan uppnå jämvikt genom att justera bladfjäderns tryck med ett mässingshandtag (8) som sitter på en gängad pinnbult (17) i regulatorhusets bakkant och få motorn att gå på önskat varvtal.

Bränslepumpens slaglängd justeras med en skruv (18) som är gängad i en reglerarm (4) och låses med ett handtag (15). Reglerarmens ena ända är infäst i regulatorhuset med en skruv (20). Överkanten på reglerarmen ligger an mot underkanten på den del av tanden (3) som löper i regulatorhusets spår.
Reglerarmen används också till att handpumpa in bränsle före start av motorn. Man stoppar också motorn genom att hålla upp reglerarmen i dess övre läge.

Smörjapparaten och kylvattenpumpen drivs av den radiellt förskjutna smala delen på regulatoraxeln.

Tillverkningen av de här motortyperna fortsatte på olika ställen efter Västerviksfabrikens brand. Det var små och relativt lätta motorer lämpade för lite mindre båtar.

En del av de större Nilssonmotorerna har andra typer av centrifugalregulatorer.