Motorn innan renovering
|
Smörjapparat i förgrunden
|
Cylinder och kolv t.v. och ljuddämpare t.h.
|
Kolv. Diameter 148 mm. Vikt 14 kg.
|
Topplock med pinnbultar för montering av tändtorn. T.h. ser man utloppet för kylvatten till tändtornet. |
Hål för toppinsprutningen |
Topplockets undersida
|
Tändtorn med ratt för ställbar spridare. Inloppsrör för kylvatten från topplocket t.v. och utloppsrör t.h.
Pluggen som värms med gasol syns nedtill.
|
Tändtornet sett underifrån
|
Slid med klack till frislagsregulator nedtill. Justeras i höjdled med ett handtag som griper in i den tandade delen.
|
Slidens baksida
med styrskena |
Tryckstång som driver frislagsregulator och kylvattenpump. Mässingsdelen till höger är kolven för kylvattenpumpen. Den vänstra delen löper i en styrhylsa.
|
Undre tapp för frislagsregulator. Sitter monterad på tryckstången i föregående bild. Kortsidan på
den rektangulära fiberplattan glider mot klacken på sliden i bilden ovan. |
Övre tapp för frislagsregulator. Den kilformade ändan påverkas av motsvarande kilformad del på den undre tappen i bilden till vänster.
|
Bränsleinsprutning med kulventil. Bränsletanken ansluts på röret till höger. |
Bränslerör i koppar
|
Avtappningskran för vevhus. Ej original från fabrik, men vanlig förändring på många motorer. |
Komponenter till kylvattenpump
|
Låsmutter för montering av kylvattenpumpen i fästplattan som är monterad på cylindern
|
Arm som sitter på vevaxelns excenterskiva och driver kylvattenpump och frislagsregulator
|
Underdelen till armen i bilden till vänster
|
Bultar till excenterskivan
|
Undre lageröverfall för vevstakslager
|
Övre lageröverfall för vevstakslager
|
Lageröverfall med nytt babbitslager som ska bearbetas till rätt tjocklek
|
Lageröverfall med nytt babbitslager
|
Ljuddämpare
|
Upp och nedvänd cylinder med fästplatta för kylvattenpump och bränslesystem
|
De renoverade komponenterna börjar komma på plats
|
|