Motorgaleasen Borgö

Borgö

Nilssonmotor typ M2B

Borgö, Hunnebostrand
Det finns inte mycket dokumentation bevarad om de större Nilssonmotorerna av typ M2B. Denna motortyp tillverkades sannolikt endast i ett fåtal exemplar. Ett fartyg som så småningom utrustades med en 100 hkr Nilssonmotor var skonerten Æra som byggdes vid Kockums Mekaniska Verkstad i Malmö år 1896. Æra var ett av de första svenskbyggda mindre stålsegelfartygen och hade från början ingen motor.
1923 köptes Æra av Karl Ernst Johansson i Särdal och försågs med en 60 hkr Avancemotor av Marstrands Mekaniska Verkstad. (Ritning som visar inbyggnad av propellerstäv)
1925 eldhärjades fartyget och kondemnerades (förklarades icke sjödugligt). Hon reparerades dock, riggades om till galeas och registrerades på nytt 1926.
1936 köptes fartyget av Rederi A.B. Spårö i Västervik. Hon hette då Malin men döptes om till Borgö. Samma år installerades också en 100 hkr Nilssonmotor i fartyget.
1948 då Borgö ägdes av kaptenen Gustaf Wikström i Hunnebostrand förliste hon vid Spornesskjera utanför Arendal i Norge (karta). Så här beskrivs händelsen:
Den 3 mars 1948 avgick Borgö i till synes fullt sjövärdigt skick från Göteborg till Kristiansand med last av trämassa. Resan fortskred över Skagerack utan att något anmärkningsvärt inträffade till den 5 mars, då fartyget kl. 03.00 mötte dimbankar. Omkring 1 timme senare övergingo dessa till tät tjocka, varför halv fart slogs i maskinen samtidigt som reglementsenliga mistsignaler avgåvos i sirenen. 04:20 rände fartyget med 4,5 à 5 knops fart upp på ett undervattensgrund och fastnade. Försök gjordes att flottaga skutan utan resultat. Under tiden högg fartyget våldsamt på grundet och sprang vid 11-tiden svårt läck. Det erhöll dessutom svår slagsida, varför befälhavaren gav besättningen order att övergiva fartyget. Som tjockan nu lättat och land skymtade, tog besättningen sig in till närmaste ö i livbåten. Fartyget gick senare till botten på djupt vatten, innan man från land kunde göra något för dess länspumpning.
Norsk Bjergningskompagni AS försökte bärga fartyget men misslyckades. Borgös akterskepp hade slitits loss eftersom fartyget inte låg stilla i sjöhävningen. Man försökte också bärga motorn, men detta misslyckades troligen också.
Data för Borgö
Byggår1896
Byggd avKockums mek. verkstad, Malmö
Registeringsnr2866
SignalSJFU
FartygstypMotorgaleas
ByggnadsmaterialStål
Längd25,78 m
Bredd6,48 m
Djup2,49 m
Dödvikt195 ton
Motor100 hkr Nilsson modell M2B
Tidigare namnÆra, Linda, Malin
Tack till Mia Haglund, Sture Johansson, Christer Olausson och Mikael Svensson på Arkivet på Sjöfartsmuseet i Göteborg.
Ni är alltid engagerade och hjälpsamma.
Källor:
Det norske veritas 1947
Svensk Skeppslista 1949
Svensk sjöfartstidning nr 39, 1949

Svensk sjöfartstidning nr 40, 1949
Svenska seglare och motorseglare. Sven Granlund, 1951
Sjöfart och sjömän, Karl Johan Wikström, 1979
Vrakliggare 1982, Bruno Eriksson
Båtologen nr 3 1991